Sprzęt do ćwiczeń wykorzystywany w domu – wybór odpowiednich urządzeń

Ćwiczenia fizyczne to bardzo przyjemna, jak również korzystna forma spędzania czasu. Dzięki aktywności ruchowej możliwe jest odprężenie, relaks czy odpoczynek. Sport ponadto sprzyja rozwojowi całego organizmu, poprawie wydolności, budowaniu siły mięśniowej, jak również kondycji i koordynacji. Jest sprzymierzeńcem osób chorych, którzy chcą powrócić do pełnej sprawności. Aby móc uprawiać ćwiczenia fizyczne, należy przygotować odpowiedni strój, sprzęt do ćwiczeń oraz dobre chęci (https://www.marbo-sport.pl/).

Przybory sportowe, które można wykorzystać w domu

Ćwiczenia sportowe to sposób na poprawę zdrowia i samopoczucia. Wiele ludzi wykorzystuje je w rehabilitacji i rekonwalescencji. Aktywność ruchowa pozwala niwelować ból, jak również dostarcza pozytywnych odczuć. Wiele dyscyplin sportowych możliwych jest do wykonywania przy małym nakładzie profesjonalnego sprzętu. Jednak istnieje wiele form ruchu, do których wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt do ćwiczeń. Jakie narzędzia można wykorzystać w domu do uprawiania sportu?

Wśród najbardziej popularnych urządzeń należy wymienić:

  • bieżnię elektryczną,
  • orbitrek,
  • materac gimnastyczny,
  • stepper,
  • wioślarz,
  • piłki gimnastyczne, gumy fitness,
  • drabinka gimnastyczna i wiele innych.

Jak wybrać odpowiedni sprzęt sportowy do domu?

Wybór odpowiednich urządzeń, które spełnią oczekiwania użytkowników, powinien respektować kilka ważnych zasad i aspektów. Głównymi czynnikami uwzględnianymi podczas zakupu przyborów są: zamierzenia, cel, zainteresowania, możliwości i umiejętności, kwestie finansowe, ilość powierzchni do wykorzystania, itp.

Wybór sprzętu sportowego przede wszystkim musi odpowiadać jego przeznaczeniu. Warto przed zakupem zadać sobie kilka pytań, które przybliżą sportowca do podjęcia prawidłowej i zadawalającej decyzji. Jedną z najważniejszych kwestii jest cel, który użytkownik chce osiągnąć. Może to być chęć utraty zbędnych kilogramów, poprawa wydolności, dojście do sprawności po chorobie, wypadku czy innych zdarzeniach. W ten sposób powstaje określenie, jakiego sprzętu dana osoba potrzebuje. Czy narzędzie ma być trenerem cardio czy też lekkim, przydatnym urządzeniem ogólnej poprawy zdrowia i wyglądu ciała.

Oto najważniejsze parametry urządzeń sportowych wykorzystywanych w domu:

  • zasilanie,
  • wielkość i możliwość złożenia,
  • stabilność i bezpieczeństwo ćwiczeń,
  • certyfikaty i atesty,
  • pobór mocy,
  • hałas wydawany przez urządzenie,
  • waga,
  • ilość elementów elektrycznych,
  • cena,
  • producent,
  • opinie innych użytkowników i wiele innych.
Człowiek zdjęcie utworzone przez serhii_bobyk - pl.freepik.com

Czym się kierować wybierając sprzęt do ćwiczeń w domu?

Wbrew dość często spotykanym opiniom, trening w warunkach domowych jak najbardziej może stanowić alternatywę dla karnetu na siłownię. Należy jednak pamiętać, że w warunkach domowych nie możemy liczyć na już wyposażoną salę do treningu. Oznacza to, że sami musimy umiejętnie dobrać sprzęt do ćwiczeń. W tym zakresie nie należy polegać na niektórych utartych szablonach, lecz dążyć do takiego wyposażenia siłowni w warunkach domowych, które umożliwi nam wykonanie wartościowego treningu wszystkich partii mięśniowych.

Sprzęt do ćwiczeń w domu: co powinno znaleźć się na wyposażeniu domowej siłowni?

Z całą pewnością pracę nad wyposażeniem siłowni w domu warto będzie zacząć od wolnych ciężarów. To bowiem właśnie ćwiczenia z ich użyciem będzie stanowić główną część każdej jednostki treningowej. Warto przy tym wiedzieć, że przyrządy do treningu na wolnych ciężarach powinny się zmieścić w pomieszczeniu do ćwiczeń nawet jeżeli dysponujemy relatywnie niewielkim metrażem.

Jaki jednak dokładnie sprzęt do ćwiczeń z MarboSport na wolnych ciężarach powinien nas zainteresować? Oczywiście podstawa to ławeczka, przy czym ze względu na specyfikę treningu w domu warto tutaj będzie wybrać model posiadający mechanizm blokowania ciężaru. W ten sposób po pierwsze trening będzie znacznie bardziej bezpieczny. Po drugie unikniemy sytuacji, w których musielibyśmy np. zmniejszać obciążenie przy ćwiczeniach z obawy o to, czy uda się nam wykonać określoną liczbę powtórzeń.

Poza ławeczką potrzebna nam będzie rzecz jasna również sztanga oraz obciążenie. To ostatnie najlepiej kupować w postaci talerzy żeliwnych lub stalowych. Przede wszystkim są one odpowiednio doważone, czego często nie można powiedzieć o innych rodzajach obciążeń. Po drugie zaś, talerze z żeliwa czy stali będą nam służyć po prostu znacznie dłużej, niż mniej wytrzymałe materiały. 

Co oprócz wolnych ciężarów?

Naturalnie sama sztanga oraz ławeczka nie stanowi jeszcze kompletnego wyposażenia żadnej siłowni. Warto będzie zainwestować także w przyrządy do ćwiczeń oporowych oraz do ćwiczeń z użyciem ciężaru własnego ciała. Mowa tutaj rzecz jasna o gumach treningowych, expanderach a także poręczach do pompek oraz drążkach. Jeżeli chodzi o te ostatnie to najlepiej wybrać model z regulacją wysokości położenie. W ten sposób powiększymy spektrum dostępnych ćwiczeń już poprzez samą opcję zmiany wysokości położenia drążka.

Warto będzie również zaopatrzyć się w nieco mniej popularne akcesoria jeżeli chodzi o sprzęt do ćwiczeń np. do treningu nadgarstków oraz mięśni przedramion. Świetnie sprawdzą się tutaj zwłaszcza ściskacze do rąk z regulacją obciążenia. Pamiętajmy, że dzięki wzmocnieniu i rozbudowaniu nadgarstków oraz przedramion znacznie łatwiej będzie nam np. o stabilizację ciężaru w wielu ćwiczeniach. To z kolei przekładać się będzie zarówno na efekty treningu, jak też ryzyko ewentualnych kontuzji.

Ludzie zdjęcie utworzone przez pvproductions - pl.freepik.com

Treningi domowe, a sprzęt do ćwiczeń – o czym należy pamiętać?

Ćwiczenia w domu stają się coraz bardziej popularne. W internecie można znaleźć ogromną ilość filmów treningowych o różnym poziomie trudności, nagrywanych przez doświadczonych instruktorów fitness, dzięki czemu każdy może znaleźć odpowiedni zestaw ćwiczeń dla siebie. Co więcej, trening domowy jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które z uwagi na wiele obowiązków rodzinnych i zawodowych, nie mają czasu na regularne odwiedzanie siłowni czy klubów fitness. Nie należy jednak zapominać, że aby ćwiczenia były bezpieczne i przynosiły efekty, powinny angażować różne grupy mięśni. W tym celu warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt do ćwiczeń, który nie tylko urozmaici nasze treningi, ale także zapewni nam ochronę przed urazami, które mogą powstać podczas korzystania z różnego rodzaju substytutów w postaci przedmiotów codziennego użytku.

Mata do ćwiczeń

Wśród sportów domowych dużą popularnością cieszą się ćwiczenia mięśni brzucha i joga, które nie wymagają specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń. Aby jednak były one wygodne i bezpieczne, nie możemy wykonywać ich na twardym, śliskim podłożu, dlatego koniecznie musimy zaopatrzyć się w matę do ćwiczeń, która zapewni nam amortyzację  i zminimalizuje ryzyko kontuzji. Co więcej, mata może okazać się także bardzo przydatna podczas rozciągania po intensywniejszym treningu.

Hantelki

Chcąc mieć smukłe i silne ramiona, powinniśmy regularnie wykonywać treningi górnych partii mięśni. Oczywiście potrzebny jest do tego odpowiedni sprzęt do ćwiczeń, który zapewni nam obciążenie. Wiele osób ćwiczących w domu często o tym zapomina i podczas treningów sięga po zamienniki ciężarów w postaci butelek czy ciężkich przedmiotów, które mają pod ręką. Jest to poważny błąd, gdyż zazwyczaj nie mają one odpowiedniej wagi, a ponadto często są nieporęczne, co zwiększa ryzyko upuszczenia ich np. na stopę. Dlatego aby uniknąć tego typu sytuacji, warto wziąć pod uwagę zakup specjalnych hantelek, których waga i kształt są zaprojektowane w taki sposób, aby były wygodne w użytkowaniu. Na rynku sportowym możemy znaleźć ciężarki o różnej wadze, które możemy dopasować do swoich możliwości siłowych.

Gumy do ćwiczeń

Według wielu badań, ćwiczenia z obciążeniem są znacznie bardziej efektywne niż bez niego, dlatego warto uwzględnić je w swoim planie treningowych. W tym celu powinniśmy posiadać sprzęt do ćwiczeń (https://www.marbo-sport.pl/), który umożliwi nam bezpieczne i prawidłowe obciążenie, które nie narazi nas na kontuzje. W tej roli świetnie sprawdzą się specjalne gumy do ćwiczeń. Nakładane są one najczęściej na nogi, utrudniając ich ruch, co powoduje, że podczas treningu musimy użyć więcej siły, tym samym spalając większą liczbę kalorii. Co więcej, gumy świetnie sprawdzą się także jako sprzęt do ćwiczeń rozciągających.

Odpowiedni sprzęt do ćwiczeń jest podstawą każdego treningu, dlatego nawet zwolennicy sportów domowych powinni posiadać swój własny zestaw. Nie musimy jednak otwierać domowej siłowni – wystarczy zaledwie kilka małych rzeczy, aby cieszyć się atrakcyjnymi i efektywnymi treningami bez konieczności wychodzenia z domu.

Ludzie zdjęcie utworzone przez yanalya - pl.freepik.com